TWISTERS
Dit jaar kwam de Amerikaanse rampenfilm ‘Twisters’ in de bioscoop, het vervolg op ‘Twister’ uit 1996. En nu is ie uitgebracht op Blu-ray en 4K.
Het verhaal gaat als volgt:
Kate Carter is een PhD-kandidaat die in Oklahoma samenwerkt met stormchasers Javi, Addy, Praveen en Kate's vriend Jeb, om een theorie te bewijzen dat het lanceren van natriumpolyacrylaatkorrels in een tornado de intensiteit ervan zou kunnen verminderen, in de hoop financiering te krijgen voor verder onderzoek. De poging mislukt omdat de tornado plotseling in kracht toeneemt tot een EF5, waarbij Jeb, Addy en Praveen omkomen, terwijl Javi en Kate overleven. Geplaagd door schuldgevoelens over het onderschatten van de tornado en het gevoel verantwoordelijk te zijn voor de dood van haar vrienden, stopt Kate met stormchasen. Vijf jaar later werkt ze op een NOAA-kantoor in New York City. Javi, die nu werkt voor het mobiele tornado-radarbedrijf Storm Par, biedt Kate een baan van een week aan met zijn team om een nieuw tornado-scansysteem te testen met behulp van phased-array radar. Kate weigert in eerste instantie, maar verandert van gedachten nadat Javi een nieuwsbericht stuurt over een tornado die zonder waarschuwing een stad verwoestte en haar verzekert dat ze een kans hebben om levens te redden. Kate en Javi sluiten zich aan bij het Storm Par-team in Oklahoma, inclusief Javi's zakenpartner Scott. De populaire YouTube-stormchaser Tyler Owens, bekend als de "Tornado Wrangler", arriveert ook in Oklahoma om te profiteren van een voorspelde tornado-uitbraak. Tyler wordt vergezeld door zijn bemanning van Boone, Dani, Dexter en Lily, evenals de Britse journalist Ben.
Kate twijfelt eerst maar na overleg met Tyler kan ze een aanpassing in haar experiment bedenken om een eerdere omissie te corrigeren, namelijk het toevoegen van zilverjodide. Daardoor zouden de regendruppels in de tornado er uitvallen, zodat de tornado zonder brandstof valt.
De film werkt wel degelijk, zowel als sequel als “stand alone”, omwille van zijn speciale effecten en sterke personages. Kate is tegelijk sterk en kwetsbaar. Ik raad hem dan ook ten stelligste aan.
Extra’s:
Deleted scenes
Gag Reel
Behind-the-scenes featurettes
And more
Patrick Van de Wiele (4½)
TECHNISCHE FICHE
Regie: Lee Isaac Chung
Scenario: Mark L. Smith, gebaseerd op een verhaal van Joseph Kosinski, en gebaseerd op personages gecreëerd door Michael Crichton & Anne-Marie Martin
Producers: Patrick Crowley, Frank Marshall
Muziek: Benjamin Wallfisch
Cinematografie: Dan Mindel
Editor: Terilyn A. Shropshire
ARTISTIEKE FICHE
Daisy Edgar-Jones
Glen Powell
Anthony Ramos
Brandon Perea
Maura Tierney
e.v.a.
Met dank aan Day One MPM.
Meer info:
MUSIC BY JOHN WILLIAMS
The man behind the Maestro.
Ik bekeek deze muzikale documentaire, die sedert 1 november op Disney+ staat. Ze werd geregisseerd door Laurent Bouzereau, die al heel wat jaren de carrières van Steven Spielberg, George Lucas en andere grote Amerikaanse filmmakers volgt. Filmcomponist John Williams is momenteel 92 jaar oud, maar componeert al filmscores sinds de jaren 60. Hij leidt ons doorheen de theorie en de praktijk van zijn oeuvre, dat begon in de sixties met scores voor ‘Lost in Space’, ‘Gilligan’s Island’, en het thema voor ‘Peter Gunn’. Vervolgens komen we bij de blockbusters uit de seventies, en dat zijn o.a. ‘Jaws’, ‘Superman’, ‘Star Wars’, ‘Close Encounters’ tot het meesterwerk ‘E.T.’, de ‘Harry Potter’ films, de ‘Home Alone’ reeks, de ‘Star Wars’ prequels en andere films van Spielberg zoals ‘Indiana Jones’ cyclus en ‘Schindler’s List’. Zijn laatste project was ‘The Fabelmans’ van Spielberg.
Aan het woord komen o.a. jazzmuzikant Branford Marsalis, regisseur J.J. Abrams, regisseur Steven Spielberg, regisseur George Lucas, collega filmcomponist Alan Silvestri, Kathleen Kennedy, Frank Marshall, Kate Capshaw, Gustavo Dudamel, Chris Martin, Ron Howard, Chris Columbus, Itzhak Perlman, Lawrence Kasdan, Yo-Yo Ma, Ke Huy Quan, James Mangold, David Newman, Thomas Newman, Seth MacFarlane, Anne-Sophie Mutter, en iedereen overlaadt Williams met veel lof. Wij ontdekken dat Williams aan de basis meespeelde in studio-orkesten o.l.v. van Bernard Herrmann, Henry Mancini en Franz Waxman, daarna een jazzmuzikant was onder het pseudoniem Johnny Williams, dat hij zijn eerste vrouw actrice/zangeres Barbara Ruick al vroeg verloor, en dat hij een goede vriend van Spielberg geworden is.
Branford Marsalis wist te vertellen dat het bekende ‘Cantina’ thema uit de eerste ‘Star Wars’ prent en het ‘Peter Gunn’ thema duidelijk jazzinvloeden bevatten. Williams componeert nog steeds op de ouderwetse manier, d.w.z. met pen en papier, en zonder computer.
Deze documentaire won de prijs voor Best Music Documentary tijdens de 9th Critics' Choice Documentary Awards
Patrick Van de Wiele (4)
Met dank aan Disney+.
Meer info:
https://ondisneyplus.disney.com/movie/music-by-john-williams
SUMMER OF SOUL (…OR, WHEN THE REVOLUTION COULD NOT BE TELEVISED)
Ik bekeek op Disney+ deze documentaire.
‘Summer of Soul (...or, When the Revolution Could Not Be Televised)’ is een Amerikaanse onafhankelijke documentaire uit 2021 over het Harlem Cultural Festival uit 1969, geregisseerd door Ahmir "Questlove" Thompson in zijn regiedebuut. De film beleefde zijn wereldpremière op het Sundance Film Festival van 2021 op 28 januari 2021, waar hij de Grand Jury Prize en Audience Award won in de documentaire categorieën. De film had een beperkte bioscooprelease in de VS door Searchlight Pictures op 25 juni 2021, voordat hij werd uitgebreid en het volgende weekend werd uitgebracht voor streaming op Hulu.
De tweede helft van de titel van de film is ontleend aan het gedicht en lied ‘The Revolution Will Not Be Televised’ uit 1970, geschreven door wijlen Gil Scott-Heron. Het bood een scherpe en satirische kritiek op het gebrek aan berichtgeving in de media over burgerrechtenactivisme en de realiteit van verandering en revolutie die plaatsvond op straat en op campussen in heel Amerika. Zowel het lied als de frase werden een hymne van politieke verandering in de jaren 60.
De film werd geprezen door critici, met name de restauratie van de gebruikte beelden werd geprezen. De film won talloze prijzen, waaronder Beste Documentaire bij de 6e Critics' Choice Documentary Awards, waar hij won in alle zes categorieën waarin hij werd genomineerd, Beste Documentaire bij de 75e British Academy Film Awards, Beste Documentaire bij de 94e Academy Awards, en Beste Muziekfilm bij de 64e Jaarlijkse Grammy Awards. De film wordt beschouwd als een van de beste films van de 21e eeuw.
De film onderzoekt het Harlem Cultural Festival uit 1969, dat plaatsvond op zes zondagen tussen 29 juni en 24 augustus in Mount Morris Park (nu Marcus Garvey Park) in Harlem, met behulp van professionele beelden van het festival die werden gefilmd terwijl het plaatsvond, stock news footage en hedendaagse interviews met aanwezigen, muzikanten en andere commentatoren om historische achtergrond en sociale context te bieden. Ondanks de grote opkomst en artiesten zoals Stevie Wonder, Mahalia Jackson, Nina Simone, The 5th Dimension, The Staple Singers, Gladys Knight & the Pips, Mavis Staples, Blinky Williams, Sly and the Family Stone en de Chambers Brothers, is het festival in de 21e eeuw veel minder bekend dan Woodstock (dat plaatsvond in hetzelfde weekend als een van de dagen van het Harlem Cultural Festival). De filmmakers onderzoeken dit, naast andere onderwerpen. De organisator en gastheer was Tony Lawrence.
Het is dus deels een muziekfilm, en deels een historisch beeld.
Patrick Van de Wiele (4)
Met dank aan Disney+.
Meer info:
https://www.disneyplus.com/nl-nl/browse/entity-87d249a9-f236-40cc-bfd5-fbf9cbc44dff
SEQUENTIA LEGENDA FEAT. TOMMY BETZLER – LIVE IN EINDHOVEN
Op 20 april van dit jaar had in het CKE (Cultuur & Kunst Eindhoven) in Eindhoven de E-Day 2024 plaats. Dit elektronisch muziekfestival voor de Benelux had 4 artiesten op het programma staan, en dat waren: Matthew Stringer, Matzumi, Boots/Emmens en mijn vriend Sequentia Legenda uit Frankrijk, in gezelschap van drummer/percussionist Tommy Betzler.
De bezoeker van deze site zal wel vertrouwd zijn met de naam Sequentia Legenda, want ik recenseer regelmatig zijn nieuwe cd’s. Achter dat pseudoniem schuilt Laurent Schieber. Hij componeerde, mixte, masterde, produceerde alle muziek zelf, en bracht ze live op de scène. Zo bespeelde Laurent de Arturia Moog Modular, Arturia Minimoog, Arturia Jupiter 8, Arturia Solina, ARP Odyssey by EelektroStudio, Steinberg Hypersonic, M-Tron Mellotron, Gravity-Vocalise by Heavyocity, Atomic Sequencing tool, KORG PS-3300 Emulation from Full Bucket Music. Tommy Betzler zorgde voor drums en percussie.
Nu is dat liveoptreden uitgebracht op een dvd, en daarop staan de volgende tracks:
‘The Return’ (25:41), ‘Crystal of Light’ (23:48’, ‘Au Revoir’ (22:46) en als bonustrack een beeld van de opstelling en soundcheck.
‘Au Revoir’ componeerde Laurent op de dag dat hij het overlijden van Edgar Froese vernam, en die track is aan hem en aan wijlen Klaus Schulze opgedragen. Beiden zijn monumenten van de Berlin school, elektronische muziek die Laurent verderzet.
Een live dvd dus, met 3 tracks die elk meer dan 20 minuten duren, en je zo meenemen naar “deep space”. Want dat is het gevoel dat ik krijg bij het beluisteren van deze muziek. Indien u wil meereizen, schaf u dan deze dvd aan!
Patrick Van de Wiele (4½)
Meer info:
SEQUENTIA LEGENDA
THE BEACH BOYS
Op Disney+ bekeek ik de documentaire ‘The Beach Boys’ over de iconische Amerikaanse band. Deze documentaire wordt beschreven als “een viering van de legendarische band die een revolutie teweegbracht in de popmuziek en het iconische, harmonieuze geluid dat ze creëerden dat de Californische droom personifieerde en fans voor generaties en toekomstige generaties boeide.”
‘The Beach Boys’ bevat nooit eerder vertoond beeldmateriaal en nieuwe interviews met bandleden Brian Wilson, Mike Love, Al Jardine, David Marks en Bruce Johnston, evenals muzieksterren als Lindsey Buckingham, Janelle Monáe, Ryan Tedder en Don Was. Voormalige leden Blondie Chaplin en Ricky Fataar leveren ook een bijdrage, en wijlen Carl en Dennis Wilson zijn te horen in archiefinterviews.
‘The Beach Boys’ werd geregisseerd door Frank Marshall en Thom Zimny, geschreven door Mark Monroe en geproduceerd door Kennedy/Marshall en White Horse Pictures. Producenten zijn onder meer Marshall, Irving Azoff, Nicholas Ferrall, Jeanne Elfant Festa en Aly Parker.
Dit schitterend eerbetoon toont de geniale Brian Wilson, die ondanks psychische problemen erin slaagt om de groep te voorzien van fantastische nummers, zoals het iconische album ‘Pet Sounds’. Deze documentaire kan er dan ook voor zorgen dat mensen de band (her) ontdekken!
Patrick Van de Wiele (4)
Met dank aan Disney+.
Meer info:
https://www.disneyplus.com/nl-be/movies/the-beach-boys/7SzP619mT38D
THE BOOTLEG SIXTIES – LIVE! FROM THE PLAYHOUSE
Onlangs zag ik een optreden van de Britse band The Bootleg Sixties in Oostende, en eigenlijk zit er achter die covergroep de band The Overtures. Hun merchandising promotor Arthur overhandigde me na hun optreden deze live dvd, die al enkele jaren oud is. Een precies jaartal staat er niet op. Maar hij bevat hoogtepunten uit een eerder optreden in het Harlow Playhouse, met niet minder dan 38 complete of fragmenten van songs. Ik melde het eerder al, Sir Elton John noemde hij “simply the best band of their kind in the world”.
De bezetting bestond toen uit: Den Pugsley (zang, bas), Jamie Cook (zang, gitaar), Steve Phypers (zang, drums), Phil Evans (zang, gitaar) en Chris Skoria (zang, keyboards).
En het is volop genieten van de “golden sixties” met deze live dvd. Ik som u even de songs op: ‘From Me to You’ (Beatles), ‘Look Through any Window’ (Hollies), ‘Hippy Hippy Shake’ (Swinging Bluejeans), ‘Go Now’ (Moody Blues), ‘Not Fade Away’ (Rolling Stones), ‘Pretty Woman’ met een drumsolo erin (Roy Orbison), een medley van ‘You’ve Got Your Troubles’ (Fortunes)/’For Your Love’ (Yardbirds)/’She’s not There’ (Zombies), ‘Mr. Tambourine Man’ (Byrds), een medley van ‘Gimme Some Lovin’’ (Spencer Davis Group)/’Green Onions’ (Booker T. & MG’s), ‘Let it Be Me’ (Everly Brothers), een Beatles medley van ‘This Boy’/’If I Fell’/’Nowhere Man’/’I’ll Be Back’/’Eight Days a Week’, ‘You Really Got Me’ (Kinks), ‘Wonderful Land’ met gitaarsolo (Shadows), ‘Feelin’ Groovy’ (Simon & Garfunkel), een medley van ‘Happy Together’ (Turtles)/’Massachusetts’ (Bee Gees)/’California Dreamin’’ (Mama’s & Papa’s), ‘Summer in the City’ (Lovin’ Spoonful), ‘Blackberry Way’ (Move), ‘Everlasting Love’ (Love Affair), ‘Groovin’’ (The Young Rascals), ‘Whiter Shade of Pale’ (Procul Harum), ‘Light My Fire’ (Doors), ‘Walk away Renee’ (Four Tops), ‘Star Spangled Banner’ het Amerikaanse volkslied solo op elektrische gitaar, ‘Pinball Wizard’ (Who), een medley van ‘I Want to Hold Your Hand’ (Beatles)/’Glad all Over’ (Dave Clark Five)/’Satisfaction’ (Rolling Stones)/’Mony Mony’ (Tommy James & Shondells) en ‘Daydream Believer’ (Monkees).
Een ideale manier om dit prachtige concert te herbeleven!
Met dank aan
https://www.thebootlegsixties.com/
https://www.facebook.com/thebootlegsixtiesNL/
Patrick Van de Wiele (5)
OPPENHEIMER
We kennen filmregisseur Christopher Nolan vooral van de Batman prent The Dark Knight, maar nu heeft hij waarschijnlijk zijn magnum opus afgeleverd. Robert J. Oppenheimer, de vader van de atoombom, staat centraal in deze 3 uur durende biopic.
Oppenheimer was een complex individu, duidelijk een begaafd theoreticus. Zijn echte vaardigheid lag in zijn persoonlijkheid en het vermogen dat hij had om andere begaafde geesten bij elkaar te brengen. Dit gaf hem de voorsprong om het Manhattan Project te leiden. En hoewel de ontwikkeling van de atoombom bepalend was voor zijn leven, krijgt de daaropvolgende belastering evenveel aandacht. Dit betekent dat de man, die werd achtervolgd door zijn daden, vanwege die daden werd vervolgd tijdens de waanzinnige communistische heksenjachten in Amerika.
Het verhaal wordt niet lineair verteld, maar springt voortdurend over en weer in de tijd. Dit aan de hand van o.a. zwart-witfotografie. En het werkt echt. Dit is immers het verhaal van een gecompliceerde man, in een gecompliceerde tijd, verteld op een complexe manier die zich ontvouwt met een majesteit, onbelemmerd door de tijd. De film is zo lang als nodig is, met een looptijd die nooit lang voelt. Dat is de betrokkenheid van het verhaal, de personages en de benarde situatie.
Verwacht hier echter geen spetterende actiescènes. In de plaats daarvan is het een karakterstudie geworden, met veel aandacht aan personages en verhaallijn.
En blijf aandachtig dit meesterwerk volgen!
Extra’s op bonusdisk:
The Story of our Time: The Making of Oppenheimer
Meet the Press Q&A Panel: Oppenheimer
To End All War: Oppenheimer & the Atomic Bomb
and more!
Patrick Van de Wiele (4½)
TECHNISCHE FICHE
Regie: Christopher Nolan
Scenario: Christopher Nolan, Kai Bird & Martin Sherwin, gebaseerd op het boek American Prometheus: The Triumph and Tragedy of Robert J. Oppenheimer
Producers: Christopher Nolan, Charles Roven, Emma Thomas
Muziek: Ludwig Göransson
Cinematografie: Hoyte Van Hoytema
Editor: Jennifer Lame
ARTISTIEKE FICHE
Cillian Murphy
Emily Blunt
Matt Damon
Robert Downey Jr.
Florence Pugh
e.v.a.
Met dank aan Day One.
Meer info:
MAYBE I DO
“What could they possibly have in common”
Sam zit in de bioscoop en leert er Grace kennen. Ze beginnen te praten, aarzelen over seks in een goedkoop motel, gaan dan maar wandelen, en besluiten de avond al pratend en etend door te brengen.
Howard en Monica hebben al 4 maand een affaire. Maar Howard is niet langer in Monica geïnteresseerd en vertrekt. Echter niet vooraleer Monica hem vertelt dat ze hem zal doden.
Michelle en Allen zijn een jong koppel op een bruiloft, en Michelle wil kost wat kost het bruidsboeket opvangen omdat ze ook wil huwen. Maar Allen is haar voor en dat mondt uit in een fikse ruzie. Hij krijgt 24 uur om zijn gedrag bij te schaven.
U vraagt zich natuurlijk af wat dit allemaal met mekaar te maken heeft. Wel, wanneer Howard thuiskomt zit Grace in de living. Ze zijn dus gehuwd, maar leven naast mekaar. Dochter Michelle komt binnen om haar problemen met Allen te vertellen. Op datzelfde moment vertelt Allen aan zijn ouders, die Sam en Monica blijken te zijn, over het ultimatum dat Michelle hem gesteld heeft. De volgende ochtend praten beide families verder over het mogelijke huwelijk, en uiteindelijk nodigt Michelle Allen en zijn ouders uit voor etentje bij haar ouders. Daarbij komt hun dubbele affaire aan het licht, wat uitmondt in discussies en beschuldigingen… Zullen Michelle en Allen huwen, en zullen beide oudere koppels hun problemen kunnen bijleggen?
Deze nieuwe Amerikaanse rom com is een leuke komedie, die je soms aan het lachen brengt. Daarbij zorgen de (bekende) acteurs voor puik acteerwerk. Uiteindelijk is het een satire geworden over ouder worden, en binnen een relatie mekaar blijven boeien. Best leuk!
Patrick Van de Wiele (4)
TECHNISCHE FICHE
Regie: Michael Jacobs
Scenario: Michael Jacobs
Producers: Vincent Newman, Michael Jacobs, Scott Mednick
Muziek: Lesley Barber
Cinematografie: Tim Suhrstedt
Editor: Erica Freed Marker
ARTISTIEKE FICHE
Diane Keaton
Richard Gere
William H. Macy
Susan Sarandon
Emma Roberts
e.v.a.
Met dank aan Dutch Filmworks (DFW).
Meer info:
GRENZELOOS VERRAAD
“Tussen eer en geweten”
Ludwig Mengelberg is een Duits-Nederlandse officier bij de Duitse Wehrmacht tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zijn bijnaam is “Der Fliegende Holländer”. Hij strijdt aan het Oostfront, en moet er op bevel partizanen executeren. Dat is tegen zijn zin, en dat gevoel wordt nog versterkt wanneer hij bericht krijgt dat zijn vrouw en dochter tijdens een bombardement omgekomen zijn. Hijzelf wordt gewond, en overgeplaatst naar Drenthe. Daar moet hij standhouden tegen de oprukkende Geallieerden. Ludwig wordt ingekwartierd op een boerderij, waar in een onderduikershol in het bos tevens Joden verborgen zitten. Ludwig ontdekt dit, maar houdt het voor zich, en zet daarmee zijn eigen leven op het spel. Want zowel het Duitse leger als het verzet staan wantrouwig tegenover hem. Ludwig wordt heen en weer geschud tussen twee keuzes…
Een splinternieuwe oorlogsfilm die zich vooral focust op een strijd tussen eer en geweten. En alhoewel hij gedraaid is met een klein budget, is hij best te pruimen! En het verhaal zou gebaseerd zijn op waargebeurde feiten. En het bewijs dat menselijkheid steeds van belang is!
Patrick Van de Wiele (4)
TECHNISCHE FICHE
Regie: Thomas Nauw, Dennis Bots
Scenario: Thomas Nauw, Peter Nillesen, Rob Camies
Producers: Rob Camies, Anton Van de Koppel
Muziek: Koen Cramer, Jan Pieter Geersing
Cinematografie: Thomas Nauw, Robert Schepers, Wim Van der Glas
Editor: Efin de Landmeter
ARTISTIEKE FICHE
Peter Nillesen
Dirk Gunther Mohr
Andreas Lessig
Ingrid Bisschop
Berit van de Wouw
Met dank aan Dutch Filmworks (DFW).
Meer info:
FAITHFULLY YOURS
“Leugen leidt tot een pijnlijke waarheid”
Twee hartsvriendinnen, Bodil (een rechter) en Isabel, die op het eerste zicht beiden gelukkig getrouwd lijken, trekken regelmatig vanuit Nederland naar een villa in de duinen buiten Oostende, om daar in het geheim vreemd te gaan. Daarbij dekken ze mekaar, d.w.z. ze liegen tegen hun echtgenoten om mekaar te beschermen tijdens die (seksuele) uitstapjes. Alles gaat goed totdat Isabel vermist raakt, en Bodil verstrikt raakt in haar eigen leugens. Deze film opent overigens met een diepzinnige uitspraak over liegen, en dat is “De grootste straf voor de leugenaar is niet de leugen, maar dat de leugenaar zelf niemand meer kan vertrouwen”. Dat is meteen het centrale thema van deze film, die eind vorig jaar in de bioscoop draaide, overigens op Netflix te zien is, en nu op Blu-ray uitgebracht werd.
En alhoewel deze prent gekraakt werd op het Internet, vond ik dat hij een complexe plotstructuur bezit, die je tot op het laatste naar de waarheid laat gissen. Deze mysterieuze thriller laat je dan ook raden naar de waarheid. Want zoals Bodil ondervindt, blijkt iedereen een potentiële verdachte te zijn. Ik heb van deze Nederlands en deels Belgische film best genoten! Hij won dan ook verdiend De Gouden Film prijs.
Patrick Van de Wiele (4)
TECHNISCHE FICHE
Regie: André van Duren
Scenario: Elisabeth Lodeizen, Paul Jan Nelissen, Andr van Duren
Producer: Rachel van Bommel
Muziek: Laurens Goedhart, Fons Merkies
Cinematografie: Josje van Erkel
Editor: Tim Wijbenga
ARTISTIEKE FICHE
Bracha van Doesburgh
Elise Schaap
Nasrdin Dchar
Gijs Naber
Matteo Simoni
e.v.a.
Met dank aan Dutch Filmworks (DFW).
Meer info:
RITUEEL
Ons Belgenlandje kan al verschillende jaren prat gaan op mooie verfilmingen. Regisseur Hans Herbots waagt zich na ‘De behandeling’ (2014) aan een versie van Mo Hayder’s roman ‘Ritual’. Actrice Marie Vinck, die ondertussen een vaste, ingeburgerde waarde is, speelt er de hoofdrol in als luitenant Kiki Schelfthaut. Hoofdinspecteur Nick Cafmeyer komt pas op de tweede plaats aan bod.
Wanneer duikster Kiki van de Civiele Bescherming in een Brussels kanaal een afgezaagde hand opvist, en in de afwatering van een riool nog een tweede hand ontdekt, wordt alras de link gelegd naar onze kolonisatie van Belgisch Congo. Maar is dat werkelijk het geval, of moeten we de oorzaak ervan elders gaan zoeken? Is het drugsmilieu hiervoor niet verantwoordelijk? Daarnaast worstelt Kiki met de onverwachte verdrinkingsdood van haar ouders in Zuid-Afrika, en de depressieve buien van haar broer Tom.
De prent zit vol met goede actiescènes, en geeft maatschappelijke kritiek over de gruwel die onze voorouders in Belgisch Congo aangericht hebben. De politiethriller is dan ook het bekijken waard!
Patrick Van de Wiele (4)
TECHNISCHE FICHE
Regie: Hans Herbots
Scenario: Carl Joos, Candy Davis, gebaseerd op de roman ‘Ritual’ van Mo Hayder
Producer: Nathalie Van Schelvergem
Muziek: Merlijn Snitker
Cinematografie: Laurens De Geyter SBC
Editor: Philippe Ravoet
ARTISTIEKE FICHE
Marie Vinck
Geert Van Rampelberg
Eriq Ebouaney
Lukas Bulteel
Willem Herbots
Met dank aan Dutch Filmworks (DFW).
Meer info:
ZILLION
In 1997 is Frank Verstraeten uit Meise een computergenie, die op illegale wijze computerchips importeert uit China, en via zijn firma Infobrix veel geld binnenhaalt. Hij koestert echter grote ambities. Frank krijgt van zijn vriend Dennis “Black Magic” Burkas gratis tickets toegestopt voor de discotheek Carré. Dat opent zijn wereld, want op korte tijd zal hij in Antwerpen de megadiscotheek Zillion bouwen, die de Carré moet overtreffen. Dat lukt hem nog ook, met nooit geziene licht- en lasereffecten, opzwepende trance en techno muziek uit de nineties, een Viproom van partner en pornokoning Dennis “Black Magic”, en de aanwezigheid van alle Bv’s uit Vlaanderen, waaronder niet de minste, Miss België 1998, Vanessa Goossens. Met haar begint hij een relatie. Frank haalt de top, maar laat zich in met allerlei illegale activiteiten, zoals witwassen van zwart geld, drugs, porno, vrouwenhandel enz. Wanneer hij breekt met de Albanese maffia, worden hij en Vanessa het slachtoffer van een homejacking. Bovendien wordt hij op de hielen gezeten door de BBI voor belastingontduiking.
Deze prent is deels gebaseerd op ware feiten, en deels op fictie. En feitelijk is het een grote film over bedrog, want met eerlijke praktijken kan je nooit zover geraken. Feit is wel dat heel wat Belgen en buitenlanders zich ooit in de Zillion hebben vermaakt. Ikzelf was daar niet bij.
Toch weet deze film de aandacht vast te houden, omdat iedereen weet dat dit grotendeels waar gebeurd is, en ook over wie het gaat. En er wordt goed geacteerd. Op die manier weet Zillion de sfeer van de nineties te herscheppen. Geen wonder dat het dan ook een megasucces was!
Extra’s:
The Making of
Patrick Van de Wiele (4)
TECHNISCHE FICHE
Regie: Robin Pront
Scenario: Kevin Meul, Robin Pront
Producer: Hilde De Laere
Cinematografie: Robrecht Heyvaert
Editor: Bert Jacobs
ARTISTIEKE FICHE
Jonas Vermeulen
Charlotte Timmers
Matteo Simoni
Ella Leyers
Ward Kerremans
Met dank aan DFW.
Meer info:
ELVIS
Sinds zijn dood, 45 jaar geleden, is rock ‘n’ roll legende Elvis Presley ontelbare keren op het grote en het kleine scherm te zien geweest. Maar de biopic die regisseur Baz Luhrman dit jaar neerzette kan tellen.
Het verhaal kennen we allemaal: Elvis Presley neemt in de Sun Studio van Sam Phillips in Memphis zijn eerste plaatje op voor zijn moeder, en begint zo aan zijn muzikale carrière. Enige tijd later merkt Colonel Parker hem tijdens een optreden op, die hem prompt voorstelt om zijn exclusieve manager te worden. Elvis valt dan al op door zijn excentrieke heupbewegingen, die vooral de vrouwen het hoofd op hol brengen. De prent is echter vooral opgebouwd rond die illustere figuur van Colonel Parker, die Elvis tot het uiterste drijft. Wanneer bijvoorbeeld Elvis door conservatieve Katholieken dreigt in de problemen te komen, kiest Parker ervoor dat Elvis zijn legerdienst in Duitsland gaat doen. En daar leert hij de dochter van een Amerikaanse officier, Priscilla kennen…
Het wordt wel overduidelijk in beeld gebracht waar Elvis de mosterd haalde, en dat was bij zwarte blues, gospel en R&B artiesten zoals B.B. King, Little Richard, enz. in Beale Street.
Meermaals wordt het beeld opgesplitst in verschillende schermen. Ik moet vermelden dat de kostumering en de looks zeer accuraat zijn. Wat die hiphopmuziek hier echter komt doen, weet ik ook niet.
Acteur Austin Butler heeft een meer dan geloofwaardige Elvis neergezet, en Tom Hanks acteert als een geslepen Colonel Parker. Butler leerde zelfs speciaal voor deze prent zingen zoals Elvis.
Het is wel een film geworden die langer dan twee uur duurt, maar geen minuut verveelt. Ik raad hem dan ook aan elke muziekliefhebber aan!
Extra’s:
Bigger Than Life: The Story of Elvis
Rock ‘n’ Roll Royalty: The Music and Artists Behing Elvis
Fit for a King: The Style of Elvis
Viva Australia: Recreating Iconic Locations for Elvis
Trouble Lyric Video
Patrick Van de Wiele (4)
TECHNISCHE FICHE
Regie: Baz Luhrman
Scenario: Baz Luhrman, Sam Bromell, Craig Pearce, Jeremy Doner, gebaseerd op een verhaal van Baz Luhrman & Jeremy Doner
Producers: Gail Berman, Baz Luhrman, Catherine Martin enz.
Muziek: Elliott Wheeler
Cinematografie: Mandy Walker
Editors: Jonathan Redmond, Matt Villa
ARTISTIEKE FICHE
Austin Butler
Tom Hanks
Olivia DeJonge
Helen Thomson
Richard Roxburgh
e.v.a.
Met dank aan Day One.
Meer info:
MARRY ME
“Just Say Yes”
Houdt u van een romantische en bovendien muzikale komedie? Dan zit u met deze Blu-ray van de film ‘Marry Me’ goed! Deze romcom voert bovendien superster Jennifer Lopez in de hoofdrol. Waarover gaat ie dan? Wel de bekende zangeres Kat Valdez staat op het punt om te trouwen met Latin superster Bastian (de Colombiaanse zanger Maluma). Hun huwelijk is nu al wereldnieuws, en zal live gestreamd worden, zodat de ganse wereld dat kan bekijken. Maar op het laatste nippertje blijkt dat Bastian haar bedrogen heeft met haar assistente. Kat blaast aldus dit huwelijk af, en maakt als het ware een spong in de diepte, wanneer zij openlijk n willekeurig kiest voor een fan in het publiek, de onbekende, gescheiden wiskundeleraar Charlie. Hij staat voor het podium immers met een bordje met de tekst “Marry Me”. Charlie weet amper wie Kat is, want hij werd hiernaartoe meegesleurd door zijn decaan en dochtertje. Tot ieders verwondering zegt hij ja op Kat’s aanbod, en wat begint als een impulsieve reactie ontpopt zich tot een onverwachte romance. Want Kat en Charlie komen uit 2 compleet verschillende werelden, en haar manager oefent de nodige druk uit. Maar Bastian wil terrein terugwinnen, en probeert dat op alle manieren.
Alhoewel deze film door sommige critici afgedaan wordt als onrealistisch, verveelt hij geen seconde. Kat’s kostuums zien er bovendien schitterend uit, op het ene moment is een diva, en op het andere is ze gewoon “Jenny from the block”. Indien u dus romantisch van aard bent, dan zal deze film u zeker bevallen!
Extra’s:
Deleted scenes
Gag Reel
Jennifer Unveiled
Behind the Camera: The Making of Marry Me
Turn it Up: The Music of Marry Me
Live at Madison Square Garden
Married with Style
‘On My Way’ Lyric Video
Feature commentary
Patrick Van de Wiele (4)
TECHNISCHE FICHE
Regie: Kat Coiro
Scenario: John Rogers, Tami Sagher, Harper Dill, gebaseerd op de graphic novels van Bobby Crosby
Producers: Elaine Goldsmith-Thomas, Jennifer Lopez, Benny Medina enz.
Muziek: John Debney
Cinematografie: Florian Ballhaus
Editors: Michael Berenbaum, Peter Teschner
ARTISTIEKE FICHE
Jennifer Lopez
Owen Wilson
Maluma
John Bradley
Sarah Silverman
e.v.a.
Met dank aan Day One.
Meer info:
EN ATTENDANT BOJANGLES
In 1958 ontmoeten de frauduleuze Georges (zoon van een kleine garagist) en de sensueel dansende Camille mekaar op een feestje aan de Franse Riviera. Hij beweert achtereenvolgens een afstammeling te zijn van Dracula, een minnaar van Josephine Baker, enz. Van bij hun eerste contact slaan de vonken over, en alras besluiten ze om mekaar het jawoord te geven in een plaatselijke kapel (echter zonder pastoor). Op het altaar bedrijven ze de liefde, maar de volgende ochtend is Camille echter verdwenen. Camille blijkt te lijden aan bindingsangst en gaat door het leven als een wervelwind. Toch slaagt Georges erin haar terug te vinden, en van dan af gaan ze al dansend door het leven, op de tonen van hun favoriete nummer ‘Mr. Bojangles’. Negen maanden later baart Camille hun zoon Gary. Ze wonen in een appartement in Parijs, houden er losbandige feestjes en leiden een onbezorgd leven. Rekeningen en brieven worden niet geopend, en de liefde viert hoogtij. Toch blijkt Camille aan een persoonlijkheidsstoornis te lijden, die alleen maar erger wordt. Uiteindelijk moet ze opgenomen worden in een psychiatrische instelling. Georges en zoon Gary proberen haar te helpen, wat deels ook lukt. De garage wordt verkocht en het gezin vlucht naar een kasteel in Spanje. Maar op een dag loopt het fataal af…
Dit romantisch drama vermengt realiteit met fantasie, en is eigenlijk de verfilming van het gelijknamige boek van Olivier Bourdeaut.
Ik werd aangetrokken door deze prent door de song ‘Mr. Bojangles’, die eigenlijk al in 1968 opgenomen werd door countryartiest Jerry Jeff Walker. Hij schreef dit nummer na een ontmoeting met een straatartiest in New Orleans. Vervolgens ontmoette hij in de cel een dakloze man, die zichzelf “Mr. Bojangles” noemde. Die vertelde hem een verhaal over zijn hond. De song werd later een handelsmerk voor Sammy Davis Jr.
Geen extra’s.
Patrick Van de Wiele (4)
TECHNISCHE FICHE
Regie: Régis Roinsard
Scenario: Romain Compingt, aangepast door Régis Roinsard, en gebaseerd op de roman van Olivier Bourdeaut
Producers: Olivier Delbosc, Jean-Pierre Guérin
Muziek: Clare & Olivier Manchon
Cinematografie: Guillaume Schiffman
Editor: Loïc Lallemand
ARTISTIEKE FICHE
Romain Duris
Virginie Efira
Grégory Gadebois
Solan Machado Graner
Elisa Maillot
e.v.a.
Met dank aan THE PR FACTORY/BELGA FILMS
Meer info:
RESPECT
“Her Voice Changed Everything”
Toen Aretha Franklin, door haar familie gekend als “Ree”, klein was werd ze flink onder de duim van haar vader C.L. Franklin gehouden. Zo zong ze thuis voor vrienden zoals Sam Cooke, Ella Fitzgerald, Dinah Washington en Martin Luther King. Aretha verloor al vroeg haar moeder, die gescheiden leefde van haar vader. Hij stuurde haar talent uiteraard richting zijn kerk in Detroit, en leidde haar daarna niet naar Motown, maar naar Columbia Records in New York. Daar nam ze jazzstandaards op, maar haar albums leverden haar geen hits op. Haar rebellie tegen haar vader stuurde haar richting een huwelijk, en haar toenmalige echtgenoot liet haar een demo opnemen bij de fameuze Muscle Shoals studio’s in Alabama. Daar vond ze haar wereldbekende soulstem en met de hulp van haar zussen Erma en Carolyn werd haar versie van Otis Redding’s ‘Respect’ geboren.
Het was dan ook een kwestie van tijd vooraleer er een biopic aan haar zou gewijd worden. De film focust zich vanaf haar kindertijd, waarin ze op tienjarige leeftijd verkracht wordt door een vriend van de familie, via haar evolutie als gospelzangeres, naar haar succesverhaal. Jennifer Hudson, zelf een bekende zangeres, werd door Aretha persoonlijk uitgekozen om haar levensverhaal te vertolken, en ze doet dat prima! Het is net alsof Aretha herleeft. Verder wordt ook getoond hoe Aretha zich achter de burgerrechtenbeweging schaarde.
Aretha’s muzikale mentor, Reverend Dr. James Cleveland, zei tot haar:” muziek zal je leven redden”. En zoals haar muzikale carrière begon in de kerk, eindigt deze prent ook met gospel. Haar wereldbekende ‘Amazing Grace’ optreden in 1972 sluit deze biopic af. Het werd dan ook haar bestverkopende album.
Ook al wordt nooit uitgelegd wie de vader was van Aretha’s eerste kinderen, en wordt er ook geen aandacht besteed aan haar verder carrière, is deze film een must voor elke muziekliefhebber!
De prent toont tijdens de eindgeneriek een live optreden van de “Queen of Soul” zelf, en vermeldt dat ze opgenomen werd in de Rock & Roll Hall of Fame, maar liefst 18 Grammy Awards won, de jongste persoon ooit die de Kennedy Center Honors kreeg, en een Presidential Medal of Freedom.
Alhoewel Aretha overleed in 2018 is ze door deze biopic niet dood. Integendeel, Aretha leeft en haar naam is Jennifer Hudson!
Extra’s:
The Making of Respect
Becoming Aretha
Capturing a Legacy
From Muscle Shoals
Exploring the Design of Respect
Patrick Van de Wiele (4½)
TECHNISCHE FICHE
Regie: Liesl Tommy
Scenario: Tracey Scott Wilson, gebaseerd op een verhaal van Callie Khouri en Tracey Scott Wilson
Producers: Scott Bernstein, Jonathan Glickman, Harvey Mason Jr. enz.
Muziek: Kris Bowers
Cinematografie: Kramer Morgenthau
Editor: Avril Beukes
ARTISTIEKE FICHE
Jennifer Hudson
Forest Whitaker
Marlon Wayans
Titus Burgess
Mary J. Blige
e.v.a.
Met dank aan Day One.
Meer info: