MAGICSTREET – ECHOES OF DISTANT LIGHTS
Atomium Brussel, 17 december 2024.
Gisteren had in het Atomium op de Heizel de persvoorstelling van een nieuwe expo plaats. Dit is een nieuwe digitale expo van de Brusselse kunstenaar Antoine Goldschmidt van de studio Magicstreet. Deze originele creatie nodigt het publiek uit op een visuele en auditieve reis naar het hart van de kosmos, waarbij laserlicht en geluid samenkomen in een unieke meeslepende ervaring.
Antoine Goldschmidt gebruikt de onderste bol van het Atomium als eerste op deze manier. Hij combineert zijn passie voor licht met het rijke erfgoed van het Atomium om een unieke ervaring te creëren. In perfecte harmonie met de metalen structuur van het Atomium gaat zijn creatie een dialoog aan met de interieurarchitectuur van het monument. Door de randen van de bol te onderstrepen en ermee te spelen, lijkt deze tot leven te komen en te veranderen in een stellaire capsule die bezoekers meeneemt naar verre universums. Laserstralen gaan door een hangende glazen sculptuur en produceren organische patronen die geïnspireerd zijn op hemelse landschappen: nevels, sterrenstelsels en verre sterren. Licht en beweging leiden bezoekers door een poëtische verkenning van tijd en het universum, waarbij elke straal een echo lijkt te zijn van verdwenen werelden.
De installatie wordt begeleid door een originele geluidscompositie van de Brusselse kunstenaar en muzikant Ofer Smilansky.
Daarnaast worden op de onderste verdieping beelden van hemellichamen, vastgelegd door de Hubble- en James Webb-telescopen, geprojecteerd op fosforescerende oppervlakken. Het langzaam vervagende beeld suggereert afstand en het verstrijken van de tijd en verbindt het verleden van de kosmos met het heden op aarde. Maar door de lichtinval waren deze niet al te duidelijk te zien.
Ik had een kort gesprek zowel met Goldschmidt als met Smilansky. Beiden werken regelmatig samen, en dan vooral met licht. Ik vroeg Goldschmidt of hij speciaal in de kosmos geïnteresseerd is. Hij antwoordde: “Niet speciaal. Soms gebruik ik ook andere beelden. Zo is er volgend jaar een expo voorzien in het nieuwe, futuristische (en over budgetgaande) stationsgebouw in Mons.” Goldschmidt ontwikkelt zowel zijn activiteiten in Europa als internationaal. Hij gebruikt digitale creatie en Light Art om werken te creëren die ons voortdurend met vragen over de wereld confronteren en ons verbazen. Verder werkt hij samen met andere kunstenaars uit de Belgische en Brusselse scene en richtte de vereniging United Belgian Visual Artists op om uitwisseling en samenwerking binnen het Belgische en Brusselse ecosysteem van digitale kunst aan te moedigen.
Smilansky’s geluidscreatie deed me onmiddellijk denken aan Vangelis. Hij houdt van totaalkunst. Hij gebruikt licht, geluid en beweging als één geheel om krachtige stukken samen te stellen. Muziek, visuals, lichamen en volume beïnvloeden elkaar en interageren in een vaak verontrustende spanning die resulteert in fantastische uitbarstingen. Smilansky houdt van computers. Zijn lange ervaring met elektronische muziek en zijn experimentele benadering van digitale creatie maken hem tot een veelzijdig artiest die een grote verscheidenheid aan software en apparatuur beheerst. Ik vroeg hem of hij beïnvloed was door het oeuvre van Vangelis of dat van Jean-Michel Jarre. Hij antwoordde: “Niet echt. Ik ken ze en bewonder ze wel, maar wil mijn eigen stijl brengen.”
Ik vond de voorstelling nogal kaal, en wat ook ontbrak was een inleiding of uitleg rond de opzet.
Patrick Van de Wiele
Praktisch:
Vanaf 18 december 2024
Bezoek inbegrepen in het toegangsticket voor het Atomium
Adres Atomiumplein 1 B – 1020 Brussel
Openingsuren • 7 dagen per week : van maandag tot en met zondag
Van 10.00 tot 18.00 uur (kassa sluiting en laatste ingang van het gebouw om 17.30 uur)
24 en 31 december: van 10.00 tot 16.00 uur
25 december en 1 januari : van 12.00 tot 18.00 uur
Tarieven
Volwassenen €16
Senior €14
Andere tickets vanaf €8,5
Online Website: https://www.atomium.be/
Facebook: @atomium.brussels
Instagram: @atomium.official
TikTok: @atomium.official
YouTube: @atomium.official
Met dank aan BE CULTURE
Meer info:
KERSTMAGIE 2024
Afgelopen zaterdag 7 december 2024 openden 6 kastelen in Vlaanderen om 14 uur, de poorten voor de nieuwe editie van het betoverende familiespektakel ‘Kerstmagie’. Tijdens deze leuke, interactieve theaterwandeling met live acteurs konden de bezoekers zich in prachtig Belgisch erfgoed helemaal onderdompelen in de kerstsfeer en het gloednieuwe verhaal ‘In de ban van de Ijskoningin’ ontdekken.
Er werd de voorbije weken hard gewerkt door de plaatselijke teams en de vrijwilligers om de kastelen om te toveren tot ware kerstpaleizen. De acteurs en actrices die schitterden in deze unieke theaterbeleving, werden per locatie ook gecast uit de lokale/regionale bevolking. (Meer dan 700 medewerkers/vrijwilligers/acteurs verspreid over de 6 kastelen).
Ik was er gisteren, zondag 8 december, bij om dit avontuur te beleven.
We kregen een video te zien vanuit het officiële huis van de Kerstman in Rovaniemi, Finland. Hij vertelde ons dat er een sneeuwstorm aan de gang was, en dat alles bevroren lag onder een laag ijs. Daarna kregen we via een nieuwslezer het bericht dat dit Finse stadje het epicentrum was van die sneeuwstorm. En op de achtergrond weerklonk de afgrijselijke lach van de Ijskoningin. Deze dame stamde uit de Noorse overleving en was de Kerstman en al die commercialisering beu, en besloot om zich te wreken door de wereld onder te dompelen in een ijzige storm. Haar betovering kon enkel doorbroken worden door de 4 oerelementen te verzamelen. En dat waren (zoals u waarschijnlijk weet): water, vuur, aarde en lucht.
Aldus doorkruisten we de verschillende zalen in het kasteel van Laarne, via een heerlijke combinatie van een theaterwandeling met live acteurs, met een spannende, audiovisuele en interactieve ontdekkingstocht voor het hele gezin. Na deze interactieve en spectaculaire theaterwandeling kon er ook weer op de foto gegaan worden met de enige echte Kerstman!
Maar voordat we daar kwamen moesten eerst de 4 magische ballen met de elementen verzameld worden, want toen we bij de Ijskoningin aankwamen verkondigde ze dat we de wereld voor eeuwig in ijs ondergedompeld was. De 4 ballen met de oerelementen werden gedragen door kinderen uit het publiek, en een elf nam ze een voor een over, om ze op een staander voor de Ijskoningin te deponeren. Daardoor verdween ze onmiddellijk, en ontwaakten de andere elfen, die spontaan een ballet opvoerden. Ze deden dat op de muziek van de song ‘Can You Feel a Brand New Day’ uit de film ‘The Wiz’. Eind goed al goed dus.
Aan het einde van deze rondgang was er een boekenstalletje waar je allerlei boeken kon kopen. Ik nam een exemplaar van ‘Kerstmagie – In de ban van de Ijskoningin’ mee, van de hand (verhaal en illustraties) van Roseline D’Oreye, uitgegeven door Historalia Productions. Daarin kon je het verhaal in alle details herbeleven.
Indien u dit ook wil beleven, wel dat kon nog tot en met 28 december 2024 in de volgende 6 kastelen:
Provincie Antwerpen
- Kasteel de Merode (Westerlo)
- Kasteel Cleydael (Aartselaar)
Oost-Vlaanderen
- Kasteel van Laarne
West-Vlaanderen
- Kasteel du Parc (Vlamertinge/Ieper)
- Kasteel van Wijnendale (Torhout)
Limburg
- Kasteel van Duras (Sint-Truiden).
Dit nieuwe spannende verhaal was overigens van de hand van schrijver-regisseur Niels De Valk. Een leuke familie-uitstap die 18,95 euro pp kost en bovendien gratis is voor kinderen onder de 5 jaar. Per kwartier beginnen er, afhankelijk van welk kasteel, max. tussen de 26 en 32 personen aan hun tocht doorheen het kasteel. Een tour duurt ongeveer 50 min. Er zijn meerdere trappen te nemen en daardoor is de tour niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers en buggy’s.
Tickets en info via www.kerstmagie.be
Met dank aan
Patrick Van de Wiele
BOEDDHA – ZIN EN ZINTUIGLIJKHEID
Domein & Koninklijk museum van Mariemont.
Afgelopen vrijdag had de persvoorstelling plaats van deze nieuwe tentoonstelling, die loopt van 21 september 2024 tot 20 april 2025. Dit is niet enkel een expo, maar tegelijk een ongekende en diepgaande onderdompeling in de wereld van het boeddhisme. Want deze tentoonstelling met een vernieuwende scenografie onthult de vele representaties van Boeddha, het boeddhistisch pantheon en de boeddhistische rituelen.
De iconische Boeddha is geen onbekende in de westerse samenleving. Een eenvoudig decoratief element in huizen en tuinen, een symbool van 'zenitude' of van een geïdealiseerd Azië, Boeddha heeft vele betekenissen. Maar wat weten we eigenlijk over de beelden die geassocieerd worden met deze fascinerende figuur? Welke verhalen vertellen ze? Hoeveel spiritualiteit schuilt er in deze werken? Hoe kijken boeddhisten ernaar? Om deze vragen te beantwoorden, biedt de tentoonstelling een participerende scenografie, een ervaring waarin kunst en zintuigen elkaar ontmoeten.
Met ‘Boeddha. Zin en Zintuiglijkheid’ toont Mariemont bijna honderd stukken uit eigen collecties. Een bijzondere selectie uit heel Azië, waaronder India, China, Japan, Myanmar, Thailand en de Himalaya. Het is een unieke kans om de boeddhistische iconografie in al haar diversiteit te verkennen en een nieuw portret van Boeddha te schilderen.
Of ze nu gemaakt zijn van brons, ivoor, hout of lapis lazuli, de tentoongestelde werken stralen aanwezigheid en fascinatie uit. Raoul Warocqué, de stichter van de collecties van het Koninklijk Museum van Mariemont, heeft hier een belangrijke bijdrage aan geleverd door de boeddhistische kunstcollectie tot een van de hoekstenen van zijn collectie te maken. Met deze tentoonstelling presenteert Mariemont stukken die al bijna 65 jaar niet meer getoond zijn geweest. De collectie werd opgeslagen nadat het kasteel van Mariemont in 1960 afbrandde en onthult nu zijn weinig bekende schatten, waarvan sommige speciaal voor de gelegenheid zijn gerestaureerd. De tentoonstelling biedt ook een zeldzame kans om thangka's (boeddhistische schilderijen) uit de collectie Léon Verbert te bewonderen, uitgeleend door de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis.
Het publiek wordt uitgenodigd om een blik te werpen op de tentoongestelde werken. Om dichterbij te komen, stil te staan en te observeren. Om een Boeddha te ontmoeten, die slechts een paar centimeter verwijderd is. Om hem een geschenk geven in de vorm van origami. Om te resoneren met de visuele sfeer van een heiligdom. Om de praktijken, meditatie en gebaren van het boeddhisme in vraag stellen. Er zijn immers in ons land zo’n 130.000 praktiserende boeddhisten, die gegroepeerd zijn in 35 verenigingen.
‘Boeddha. Zin en Zintuiglijkheid’ is meer dan een “gewone” tentoonstelling, het is een unieke ontmoeting met boeddhistische kunst, die het publiek een originele en unieke kans biedt om geschiedenis, kunst en emotie te combineren. En dat kan door middel van een bezoek aan deze tentoonstelling, maar ook via 2 gratis parcours doorheen het domein. Zo is er eentje dat de principes van het boeddhisme toont, terwijl de andere vanaf 15 oktober een fotografisch parcours vertegenwoordigt. Daarnaast zijn er verschillende activiteiten zoals geleide bezoeken, theeceremonies, een colloquium, een atelier met boeddhistische parfums, Japanse kalligrafie, en een “bouddh’apéro”. En uiteraard kan u zich allerlei merchandising aanschaffen in de boetiek.
Meer info (nieuwe website):
Domein en museum van Mariemont – Chaussée de Mariemont 100 – 7140 Morlanwelz
Met dank aan BE Culture
Patrick Van de Wiele
BEZOEK DE ‘HARRY POTTER’ ACHTIGE NOTTEBOHMZAAL
In het hartje van de stad Antwerpen ligt de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Hier bevinden zich ongeveer 1.200.000 oude boeken. Maar er is meer, want die bibliotheek bezit een verborgen parel, de Nottebohmzaal. En die is vooral van belang voor fans van de Harry Potter franchise.
In die franchise komt de Zweinsteinbibliotheek aan bod. Deze fictieve bibliotheek bevatte vele duizenden boeken, manuscripten en documenten. Studenten konden de meeste titels lezen en lenen, hoewel de toegang tot de Restricted Section veel strenger gereguleerd was. De Zweinsteinbibliotheek werd geïnspireerd door de historische Bodleian Library van de Universiteit van Oxford. Zowel de Duke Humfrey's Library als de Divinity School werden gebruikt als een aantal van de interieurs van Zweinstein. Het gewelfde plafond van de Divinity School wordt beschouwd als een meesterwerk van de Engelse gotische architectuur.
Terug nu naar de realiteit in Antwerpen. De Nottebohmzaal werd vernoemd naar de schenker en mecenas Oscar Nottebohm (1865-1935). Deze telg uit een Duitse koopmansfamilie liet aanzienlijke sommen na aan het Dotatiefonds en aan de Volksbibliotheek.
In deze afdeling worden de eerste 150.000 boeken van de bibliotheek bewaard in een historische en adembenemende setting. De deuren van de zaal zwaaien alleen open voor tentoonstellingen, lezingen, concerten of rondleidingen. En als ze dat doen, vliegt de magie je tegemoet.
De Nottebohmzaal bevindt zich in het oudste deel van de bibliotheek, de Sodaliteit, waar ze in 1936 werd ingericht als pronkzaal. Naast boekenmagazijn en tentoonstellingsruimte doet ze dienst als bewaarplaats voor bijzondere schenkingen en stukken zoals de globes van Blaeu en de Egyptische kast.
De magische Nottebohmzaal is het decor voor de maandelijkse Nottebohmlezingen en tijdelijke presentaties en tentoonstellingen. Ook rondleidingen gaan uiteraard niet voorbij aan de majestueuze Nottebohmzaal. En deze zomer is ze opengesteld voor het publiek, die een audiotour kan meemaken. En daar maakte ik dus gebruik van.
Tijdens de maand augustus kon je er tevens het enige exemplaar van het 16de-eeuwse Antwerps Liedboek bewonderen.
En tip dus voor uw volgende citytrip naar Antwerpen. En zeker indien je geïnteresseerd bent in alles wat de Harry Potter sfeer uitademt.
De Nottebohmzaal is nog open tot en met 15 september, van dinsdag tot en met zondag.
Meer info op https://consciencebibliotheek.be/nl/nottebohmzaal-open-voor-individuele-bezoekers
Patrick Van de Wiele
Foto's: ©Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience en VeDi Trips
PLANET HAPPINESS
Unleash your inner astronaut
Plein Publiek, Brussel, 25 maart 2024.
Gisteren had de persvoorstelling van deze nieuwe expo plaats, in het vroegere Dynastiepaleis aan de Kunstberg in centrum Brussel. Het is een nieuwe tentoonstelling die de astronaut in ieder van ons moet wakker maken. Maar geloof me vrij, in mijn geval is die al sinds de eerste maanlanding in 1969 wakker.
Aan de hand van mooie lichtinstallaties en spectaculaire immersieve ruimtes wordt je ondergedompeld in het universum. Deze expo bouwt eigenlijk verder op ‘Happiness’ uit 2023, de succestentoonstelling over mentale gezondheid, maar deze keer worden de pijlen op onvoorstelbaar verre sterrenstelsels, astronomie en ruimtevaart gericht. Om deze tentoonstelling te realiseren schakelden Beyond.Culture en Studio Irma de hulp in van gezaghebbende partners zoals ESA (de Europese ruimtevaartorganisatie, waarvan België actief deel uitmaakt), EUMETSAT (het Europese operationele satellietagentschap) en Belspo (het Federaal Wetenschapsbeleid). Op die manier wil men de emotionele vaardigheden en psychologische eigenschappen van die astronauten in de kijker brengen, om zo hun mentale gezondheid op peil te houden. En geloof me vrij, dat zal tijdens de lange reis naar Mars zeker nodig zijn, en hierover zijn trouwens ondertussen al studies aan de gang.
In Planet Happiness komen kunst, technologie en kennis samen. “Het resultaat is een reeks immersieve ruimtes die met behulp van kunstmatige intelligentie, augmented reality en kinetische installaties de verbeelding en verwondering prikkelen. En dat op de mooist denkbare manier,” zegt Irma de Vries van Studio Irma.
De persvoorstelling werd geopend met een panel waarin Thomas Dermine, staatssecretaris voor relance en strategische investeringen en wetenschapsbeleid, Nancy Vermeulen (ruimtevaartambassadrice) en Irma De Vries (Studio Irma) het belang van deze expo uit de doeken deden. Daarna kregen we een rondleiding doorheen de 9 verschillende ruimtes, waaraan experts zoals ruimtevaarder Frank De Winne, mental health ambassadeur en oprichter van het platform Onbespreekbaar Jef Willem, emeritus professor asteroseismologie Conny Aerts en tot slot astrofysica Nancy Vermeulen, die tevens oprichter is van de Space Training Academy gewijd aan het trainen van aspirant-astronauten, hun medewerking verleend hadden.
Naast de wetenschappelijke insteek belicht de tentoonstelling het heelal ook als bron van artistieke inspiratie en filosofische reflectie. De onmetelijke weidsheid van het universum prikkelt immers onze verbeeldingskracht en fantasie en laat ons maar al te vaak achter met een gevoel van diepe verwondering. Ook het psychologische aspect krijgt binnen Planet Happiness ruimschoots aandacht. Zo kom je hier te weten hoe de maan en de zon een rol spelen bij het ontstaan van menselijke geluksgevoelens.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat sommige installaties te oppervlakkig overkomen, zo had ik bij de explosie van een supernova iets anders verwacht dan gekleurde bollen die neerdalen met stroboscopische lichteffecten. Er is wel degelijk ook aan de jeugd gedacht, die warm moet gemaakt worden om het universum verder te verkennen. Misschien is dat de reden waarom het niet te moeilijk voorgesteld werd.
Deze expo is vanaf vandaag 26 maart geopend.
Meer weten, surf naar https://www.planethappiness.be/.
Patrick Van de Wiele
MUSIC GRAPHICS PART 2
Huis van het Beeld - Seed Factory, Oudergem, 21 maart 2024.
Gisteren bezocht ik enkele uren voor de vernissage de tentoonstelling ‘Music Graphics Part 2’ in het Brusselse Oudergem. Het tweede luik inderdaad, want in de lente van 2022 ging hier het eerste deel ervan door. Toen werden de beste platenhoezen sinds de creatie van vinyl getoond. Dat heb ik echter gemist. Hoe dan ook, hier worden kunstwerken over artiesten uit de muziekindustrie geëxposeerd. Zeg maar schilderijen, illustraties, grafisch werk enz. Het gebouw huisvest verscheidene firma’s, en is eigenlijk een bureaucomplex, met gemeenschappelijke delen, waarin tentoongesteld wordt.
De benedenverdieping is volledig gewijd aan kunstenaar Phil de Kemmeter, die zichzelf illustrator noemt. Phil zijn voorliefde situeert zich in de blues, maar hij portretteert ook artiesten uit jazz en country. Mijn oog viel onmiddellijk op een illustratie van mijn favoriete gitarist George Benson.
De 2 verdiepingen huisvesten werken van diverse kunstenaars zoals: Aad Goudappel, Antonio Lapone, Beb-Deum, Ever Meulen, Coert De Decker, Crumb, David Géron, Dooreman, Fabrice Praeger, Felix Bosschaert, Guy Peellaert, Herr Seele, Ivan Lammerant, Jampur Fraize, Jan-Sebastiaan Degeyter, Jean Bourguignon, Jeroen Los, Johan Devrome, José Maria Lema, Jürg, Karl Meersman, Laurent Lolmède, Lode Devroe, Luc Melanson, Luc Morjaeu, Matto Le D, Mezzo, Philippe Foerster, Philip Paquet, Pieter Fannes, Patrick Regout, Cost., Salemi, Serge Dehaes, Sisca Locca, Steven Van Hasten, Tom Schamp, Trik, Vincent Rif, What's in a name?. Hier kan u illustraties van artiesten uit pop, rock en jazz bekijken.
Deze expo is aldus een golf van creativiteit in een tentoonstelling gewijd aan het beeld van muziek, het favoriete vakgebied van de grafische creatie. Ze loopt nog tot 30/06/2024.
Elke bezoeker van deze tentoonstelling krijgt bovendien de gratis catalogus.
KERSTMAGIE
Kasteel van Laarne, 9 december 2023.
Voor de zesde maal had het familiespektakel ‘Kerstmagie’ plaats. Omdat ik van de sfeer van Kerstmis hou, wou ik dit ook eens meebeleven. Aldus trok ik naar het Kasteel van Laarne, dat net als 7 andere kastelen in België (6 in Vlaanderen, en 2 in Wallonië), de dag voordien zijn poorten hiervoor geopend had.
We werden in een klein kamertje via videoschermen verwelkomd door de kasteelheer, die ons aan 2 decorateurs, Mary Mistletoe (groen) en Noel de Sapin von Tannenbaum (rood), voorstelde. Beiden hadden in 5 kamers hun beste beentje voorgezet om via een interactieve theaterwandeling met live acteurs, een parcours uit te stippelen, waarin onze 5 zintuigen aan bod kwamen. Dit nieuw verhaal was geschreven door regisseur Niels De Valk, en heette ‘De Vijf Zintuigen van Kerstmagie’. Want de kasteelheer wou zoals ieder jaar zijn omvangrijke familie op het kasteel verwelkomen om Kerst te vieren. Daarbij waren de verwachtingen steeds hooggespannen, want het was het familiale hoogtepunt van het jaar. Nostalgie en traditie waren belangrijk, maar de ‘moderne’ wereld moest ook zijn plaats krijgen.
Het parcours ging onder begeleiding van 2 dames van start in de eerste kamer, waar de smaak centraal stond. Twee jonge koks streden hierbij om de eer om het beste gerecht klaar te maken. Waar het ene gericht was op zoet (Mary’s Gingerbread Castle), focuste het andere zich op hartig (Noel’s Pie). Daarna mocht je via een tablet (net zoals in iedere andere kamer) stemmen op jouw voorkeur.
De tweede kamer stond in het teken van muziek, en we kregen een ware “dance battle” te zien tussen 2 jonge danseresjes. De ene bracht voor Mary een moderne dans, terwijl de andere voor Noel eerder ballet bracht.
In kamer nummer 3 kwam de geur aan bod, en weerom streden 2 jonge dames voor de eer. Zij wilden via essences een speciale kerstgeur ontwikkelen. Mary’s team koos voor een zoete, warme geur, waarna dat van Noel op een moderne manier via een geurextractor voor een combinatie van hout, kastanjes en witte sneeuw koos.
De vierde kamer liet de verschillende kleuren uitkomen, tegenover een woud van witte kerstbomen, die van kleur veranderden. Twee dames schouwden diverse outfits in verschillende kleuren.
In de laatste kamer kwam het ultieme kerstgevoel naar voren. Via een videoscherm verwelkomde de kerstman ons, en liet zowel Mary als Noel vertellen over hun eigen jeugdige kerstbelevenis. Daarna werden alle stemmen geteld, maar Kerst is geen wedstrijd, en beiden hadden gewonnen. Vervolgens begeleidden de elfjes ons naar de echte kerstman, die op zijn troon, de kindjes uitnodigde om op zijn schoot te komen zitten. En uiteraard konden er foto’s gemaakt worden!
Het was dus een mooie interactieve theaterwandeling geworden, waarbij de plaatselijke teams en de vrijwilligers hard hun best gedaan hadden om mee te nemen in die ‘Kerstmagie’.
De kerstman zelf vertelde me naderhand dat er doorheen het kasteel 124 kerstbomen opgesteld stonden, dat zij om het kwartier voor een andere groep dit spektakel opvoerden, en dat tot 26/12 in totaal maar liefst zo’n 402 keer!
Wil jij ook graag een prikkelende droomreis van een klein uurtje maken in één van de 8 kastelen? Bestel dan nu je tickets via www.kerstmagie.be.
Dat kan tevens in de volgende kastelen: Limburg: Kasteel van Duras (Sint-Truiden), West-Vlaanderen: Kasteel du Parc (Vlamertinge), Antwerpen: Kasteel van Cleydael (Aartselaar), Kasteel d'Ursel (Hingene), Kasteel de Merode (Westerlo), Henegouwen: Château de Louvignies (Soignies, Franstalige versie) en Namen: Corroy-le-Château (Gembloux, Franstalige versie).
Patrick Van de Wiele
OP ZOEK NAAR HET EINDE VAN DE WERELD!
Een klimaatexpeditie aan boord van de ‘Belgica’.
Gisteren, 4 oktober, opende in het BELvue museum op het Paleizenplein in Brussel, deze gratis tentoonstelling. Het is immers 125 jaar geleden dat de Belgische Antarctische expeditie aan boord van de Belgica de Zuidpool bezocht, en er heelhuids van terugkeerde.
Deze tentoonstelling herinnert aan de ongelooflijke menselijke uitdaging die de reis en de eerste overwintering ooit op "het Witte Continent" was en aan de onwaarschijnlijk ruime wetenschappelijke kennis die de bemanning onder leiding van Commandant Adrien de Gerlache mee naar huis bracht – er wordt vandaag nog naar verwezen! Die mannen, uit zes verschillende landen, ondernamen de eerste internationale, grootschalige wetenschappelijke expeditie naar Antarctica, zonder enige territoriale of commerciële bedoeling – ook een première! Het was een ongekend menselijk avontuur op een zuidelijk land dat in die tijd totaal onbekend was. De strijd tegen het ijs en de extreme omstandigheden die ze maandenlang moesten trotseren, leidden tot roemrijke verhalen, maar ook tot een schat aan wetenschappelijke informatie.
Maar het Antarctica van toen is het niet hetzelfde als dat van vandaag. Want de ijskap smelt weg, de diersoorten worden bedreigd, en wat meer is: wat op Antarctica gebeurt, blijft niet op Antarctica! Dat gaat de ganse wereld rond. De ontginning en het verbruik van de natuurlijke rijkdommen veroorzaakt een aanzienlijke klimaatverstoring. De tentoonstelling meet de polsslag van een planeet die buiten adem raakt en de mensheid voor de uitdaging plaatst van haar eigen voortbestaan. Maar daar blijft het niet bij: het publiek, en in bijzonder de jongeren, worden praktische en concrete actiemiddelen aangereikt om onze planeet en de mensheid nieuwe toekomstperspectieven te bieden. Want iedereen kan daaraan zijn steentje bijdragen: door o.a. meer het openbaar vervoer te gebruiken, je eigen auto meer thuis te laten, minder vlees te eten, minder plastic verpakkingen te kopen, minder het vliegtuig te nemen enz.
Verschillende thema’s vormen de rode draad van de tentoonstelling: menselijke uitdagingen 125 jaar geleden én nu, wetenschappelijk onderzoek, de toekomst van Antarctica en de gevolgen van het wegsmelten van het ijs, tot hier, in Europa, … Daarnaast speelt ook de walvis een rol: hij is een metafoor voor de uitputting van de hulpbronnen van de planeet en de bedreigingen die daaruit voortvloeien, maar ook voor de daadwerkelijke hoop op een nieuwe, leefbare wereld. Want, als we de walvis redden, redden we de planeet, wordt in de tentoonstelling duidelijk gemaakt.
De saga van de Belgica wordt geïllustreerd met documenten, foto’s en voorwerpen uit de expeditie. Kaarten, infografieken en nooit eerder getoonde stalen en planten van de poolreis, bijdragen van weerkundigen, glaciologen, klimaatdeskundigen en zelfs een klinisch psychologe, scenografische effecten en interactieve opstellingen bieden een breed publiek inzicht in de uitdagingen van morgen.
Deze tentoonstelling werd ontworpen door Jill Peeters, geografe, specialiste “Climate Awareness” en weervrouw bij VTM. Zij leidde de pers rond, en na de namiddag was het beurt aan Henri de Gerlache, die het in het Frans ging doen. Dit alles gebeurt in samenwerking met Pièce Montée, een initiatief van de Koning Boudewijnstichting. De expo kwam tot stand met de medewerking van de vzw de Gerlache Polar Memory, het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, de Koninklijke Bibliotheek van België en de Plantentuin van Meise.
Deze drietalige tentoonstelling (Nederlands, Frans en Engels) loopt nog tot 4 februari 2024. Er wordt tevens een klimaatworkshop voorzien voor leerlingen van het lager onderwijs 1 tot en met secundair 7.
Met dank aan:
BELvue museum
KONING BOUDEWIJNSTICHTING
BE CULTURE
Patrick Van de Wiele
MARI IN SYRIË – WEDERGEBOORTE VAN EEN STAD IN HET 3DE MILLENIUM
Vanaf morgen opent in het Koninklijk Museum van Mariemont, de expositie ‘Mari in Syrië – Wedergeboorte van een stad in het3de millennium’. Deze tentoonstelling wordt opgezet samen met het Louvre in Parijs en de Nationale en Universiteitsbibliotheek van Straatsburg. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit van de stad Mari gehoord had, maar dit blijkt een van de belangrijkste steden geweest te zijn in Mesopotamië, het tweestromenland tussen Tigris en Eufraat. In deze tentoonstelling verkent u het avontuur van zijn archeologische ontdekkingstocht en de schatten die er werden opgegraven. Een tijdreis dus naar een van de bakermatten van de beschaving.
In het 3de millennium voor Christus, in het hart van de Vruchtbare halve maan, waar nu het huidige Syrië ligt, stond de stad Mari niet alleen bekend om zijn koper- en bronswerk, maar als knooppunt voor de handel. Tijdens zijn 1.200-jarig bestaan onderging de stad vele veranderingen. De tentoonstelling focust zich op de periode van de nieuwe gouverneurs, de Shakkanakkus.
Sinds 1933 werden er door André Parrot, een Frans archeoloog in opdracht van het Louvre zo’n 50 opgravingsacties ondernomen. De vondsten, bestaande uit funderingsafzettingen, en duizenden spijkerschrifttabletten (die werden ontcijferd door Georges Dossin uit Luik), vertellen deze geschiedenis. Daarnaast tonen foto’s, archiefmateriaal, documentaires en zeldzame documenten het verslag ervan. In die tijd was er een goede samenwerking tussen het Louvre en het Nationaal Museum van Aleppo. Het is nu de eerste maal dat dit materiaal uit het Louvre naar hier komt.
Maar ik hoorde dat door de aanslepende oorlog in Syrië dat museum in Aleppo waarschijnlijk met de grond gelijkgemaakt is, en wat er met de archeologische schatten gebeurd is, weet niemand. Men vreest het ergste!
Met deze tentoonstelling herontdekt Mariemont haar eigen collecties van het Nabije Oosten en biedt het de unieke kans om werken uit de collectie van het Louvre te ontdekken. De objecten kunnen in verband worden gebracht met twee van de belangrijkste locaties in de stad Mari: de tempels en het grote Koninklijke Paleis.
Het is aldus een unieke kans om na exposities over Egypte, Griekenland, China en Gallië de wereld in de oudheid in het Nabije Oosten te ontdekken.
De expositie loopt vanaf morgen tot en met 7 januari 2024. Vervolgens reist ze naar het Bnu in Straatsburg om daar vanaf 7 februari tot 26 mei 2024 opgesteld te staan.
Meer info:
Domein en Koninklijk Museum van Mariemont
100 Chaussée de Mariemont
7140 Morlanwelzwww.musee-mariemont.be
Met dank aan BE CULTURE
Patrick Van de Wiele
ZESTIEN LOCATIES EN MEER DAN 200 KUNSTENAARS TIJDENS KUNSTOEVERS IN AALST
Kunstoevers, het jaarlijkse kunstenfestival langs de oevers van de Dender van de stad Aalst, biedt dit jaar meer dan ooit tevoren een uitgebreid programma dat verschillende vormen van kunst en cultuur omvat. Een recordaantal van meer dan 200 Aalsterse beeldende kunstenaars tonen hun werk. Naast de beeldende kunst wordt een dertigtal acts Aalsterse makelij gepresenteerd, waaronder performances, muziekoptredens, theater, film, een modeshow en andere vormen van podiumkunst.
Als bezoeker van Kunstoevers creëer je gewoon ook zelf mee. Maak je eerste eigen kunstwerk met artificiële intelligentie of druk je zelfportret af met de Riso duplicator. De tentoonstellingen vinden plaats op verschillende locaties doorheen de stad: De Werf, Walstroom, VTI, La Georgie en het Manchestergebouw. De locaties zijn bijzondere gebouwen met een verhaal, waar de Aalstenaar misschien wel vaak voorbij wandelt maar zelden binnenkomt. Alle expo’s en evenementen zijn gratis. Een plannetje met alle locaties vind je terug als bijlage.
Een tentoonstelling, optredens of je eigen AI kunstwerk maken?
Adres: Molenstraat 51
Dichteres Erika De Stercke aanschouwen of het werk van één van de vele kunstenaars bewonderen?
Adres: Vaartstraat 8
In de voormalige katoenspinnerij La Georgie, langs de spoorweg in de Gheeraerdtsstraat, slaat Kunstoevers dit jaar zijn tenten op voor een gevarieerde selectie van Aalsterse kunstenaars.
Adres: Gheeraerdtsstraat
Balls, Nails & Fish' René Souvagie (69) presenteert op zijn atelierboot Fouji-Yama de overzichtstentoonstelling 'Balls, Nails & Fish', waarin hij een blik geeft op de kunstwerken die hij in de afgelopen 69 jaar heeft gecreëerd.
Adres: Ter hoogte van Tragel 47
Omdat Netwerk Aalst volop aan het verbouwen is aan zijn thuis aan de Houtkaai en resideert het nu tijdelijk in de gebouwen van het VTI. Daar vind je tijdens Kunstoevers naast een tentoonstelling met prachtig werk, ook muziek, workshops en een film.
Adres: VTI - Vakschoolstraat 41
Voor het tweede jaar op rij tovert Kunstoevers Walstroom om tot een hotspot vol creativiteit. Wie je hier ook zal vinden: Matthieu Carpentier, Claire Stragier, M@rtha by Petrouche, Johan & Patrick Van Neck.
Adres: Tragel 5
In de prachtige feestzaal in het oude stadhuis kan je zelf het podium opkruipen tijdens Onderstroom en ook genieten van Aalsters pianotalent. In de antichambre van de feestzaal vind je een portrettenverzameling.
Adres: Grote Markt 3
De leerlingen van het Trefcentrum stellen tentoon op het gelijkvloers. Op de eerste verdieping vind je jong geweld van het Aalsterse Atheneum. De leerlingen van Mattis Van Schuylenbergh en Joeri Van Sande tonen met veel trots hun creaties.
Adres: Keizersplein 21B
Cinema is dé verzamelplaats voor de Aalsterse jeugd. Zaterdagavond strijkt Kunstoevers er neer voor een avond vol opwindende muziek uit de 053-zone. Opwindende rock, dance muziek maar dan helemaal live en een electro-dj van formaat en… het kost je geen cent.
Adres: Hopmarkt
Amok in de Esplandestraat is, speciaal voor Kunstoevers, weer (even) open! Tijdens het hemelvaartweekend fungeert Amok dit jaar als exporuimte, concertzaal en creatieplaats tegelijkertijd. Een aantal kunstenaars gaan de dialoog aan met de ruimte, je kan je eigen RISO-print maken en genieten van gegiftigde Aalsterse muzikanten. 
Adres: Esplanadestraat 14
In Pand 108, een ruimte gewijd aan hedendaagse kunst en artistieke ontmoetingen, nodigt Annick Haesendonckx, de bezielster van de galerie, enkele medestudenten uit de Stedelijke Academie Aalst uit om hun werk te presenteren. Elke kunstenaar toont zijn eigen discipline en stijl in deze gezamenlijke tentoonstelling. 
Adres: Arbeidstraat 108
Atelier André
André Van Schuylenbergh stelt zijn eigen werk, gekenmerkt door lineaire sierlijkheid en verregaande stilering van de vrouw, tentoon in zijn eigen atelier.
Adres: Eenegemwegsken 1
Galerij Van Schuylenbergh
De neven Gilles & Mattis Van Schuylenbergh gaan opnieuw op zoek naar verstilling. Mattis brengt 5 Aalsterse nachtlandschappen. Gilles zoekt Aalsterse oases waar kleine natuur-werelden zich van geen stad bewust zijn.
Adres: Nieuwbeekstraat
Sinds Steven Lemmens het Ateljee opende in november '22 zijn er al verschillende workshops gegeven voor zowel kinderen als volwassenen. Op donderdagen ligt de nadruk op samen creatief zijn en kan je in gezelschap eigen werk creëren tijdens het Open Ateljee.  
Adres: Veldstraat 8
Mariska Van Lissum nodigt je tijdens Kunstoevers graag uit voor haar tentoonstelling van handgemaakte juwelen, die plaatsvindt in haar tattooshop CirkTaTTOo.  
Adres: Pontstraat 19
Als kunstenaar is het vaak niet evident om te praten of schrijven over je werk. Hoe creëer je een helder verhaal voor de buitenwereld?  Welke teksten over je werk maak je best aan voor open calls of reviews? Hoe leg je aan bezoekers uit wat de kern van jouw praktijk is?  Barbara Debeuckelaere is fotografe en journaliste, in een masterclass van 3 uur reikt ze jou de juiste handvaten en taal aan om met diverse publieken te communiceren.  
Adres: Parklaan 15
Bron: Stad Aalst
https://aalst.be/kunstoevers/16-locaties-en-meer-dan-200-kunstenaars-tijdens-kunstoevers
En ik doe ook mee met mijn gedicht ‘NIET VOORZIEN’.
Dat zou op een raam geschilderd worden in het VTI.
Patrick Van de Wiele
EXPEDITIE EGYPTE
Museum Kunst & Geschiedenis Brussel.
Vanaf vandaag, tot en met 1 oktober as., loopt in het Museum Kunst & Geschiedenis op het Jubelpark in Brussel, de tentoonstelling ‘Expeditie Egypte’. Deze expo verhaalt de geschiedenis van 2 eeuwen fascinerende archeologische ontdekkingen in het land van de farao’s, en de totstandkoming van de Egyptische collectie van het museum. Dit museum herbergt immers de grootste Egyptische collectie in ons land.
Tweehonderd objecten uit deze collectie werden samengebracht, en zijn voor het eerst te bewonderen. Verwacht echter geen blikvangers zoals Toetanchamons gouden dodenmasker en andere publiekstrekkers. Het is meer een sfeerbeeld dat bestaat uit 8 chronologische onderdelen, die de bezoekers doorheen 2 eeuwen geschiedenis leiden. Immers in de 19de eeuw kreeg het Belgische diplomatieke en industriële milieu hiervoor belangstelling. De eerste Egyptische objecten kwamen uit private schenkingen of diplomatieke giften, maar toen Leopold, toen nog hertog van Brabant, en onze latere koning Leopold II zelf naar ginder reisde, en objecten terug meebracht, ging de bal aan het rollen.
Door de inzet van conservator Jean Capart (1877-1947), de grondlegger van de Belgische Egyptologie, kwamen daar duizenden objecten bij. Zo werd Brussel de wereldhoofdstad van de Egyptologie. Onze koningin, Elisabeth, werd door Capart hiervoor warm gemaakt, en aldus werd in 1923 het Egyptologisch Genootschap Koningin Elisabeth opgericht. En onlangs nog traden koningin Mathilde en prinses Elisabeth in hun voetsporen.
Zo zijn de verzamelingen van Gustave Hagemans (1830-1908), Emile de Meester de Ravestein (1812-1889), het geschenk van de Kedive, en de veroveringen van Jean Capart allemaal te bekijken, maar let op er staan enkele vervalsingen tussen, die deskundig werden geanalyseerd. Vandaag de dag ligt de nadruk op het bestuderen van meer dan 12.000 objecten, om onze kennis te verruimen.
De tentoonstelling wordt aangevuld met artistieke tussenkomsten van de Egyptische kunstenares Sara Sallam, die de hedendaagse Egyptische culturele identiteit en daarbij de betekenis ervan in vraag stelt.
Meer info:
Museum Kunst & Geschiedenis
Met dank aan BE Culture
Patrick Van de Wiele
SPIRIT OF THE NORTH
Bleef de Kerstsfeer van het Hoge Noorden!
Sedert 28 oktober jl. is in de Hortagalerij, die gelegen is in het Centraal Station in Brussel, het sprookjesdorp Spirit of the North toegankelijk. Vandaag, 2 november, had het persbezoek plaats. Als rasechte Rudolph, the Red-Nosed Reindeer fan, moest ik daar uiteraard aanwezig bij zijn.
Exhibition Hub, in samenwerking met Fever, had op deze locatie voorheen al expo’s ingericht over Klimt, Monet en Frida Kahlo. Nu was het echter tijd om de sfeer van het Hoge Noorden op te zoeken. Op deze belevingsshow kan je gedurende een anderhalf uur durende wandeling klank- en lichtshows, videomapping, virtual reality, interactieve ervaringen, een indoor rodelbaan en besneeuwde landschappen ontdekken.
Mario Iacampo, directeur van Exhibition Hub, vertelde ons dat er al 3 jaar aan de schermen aan dit project gewerkt wordt. Het doelpubliek bestaat vooral uit gezinnen met kinderen, die binnen een afgesproken tijd sneeuwvlokken moeten vangen, en daarna de sneeuwballen naar een doel gooien. Maar een immersieve beleving met een lichtshow met videomapping; een grote glijbaan; een prachtige, magische virtual reality ervaring, waarbij je een reis naar de Noordpool maakt, het poollicht kan bewonderen, de geschenkenfabriek van de Kerstman bezoekt, en tenslotte mee in de slee mag om de cadeautjes te gaan uitdelen. Het zijn allemaal facetten van dit sprookjesdorp. En daarmee stopt het niet, want je kan ook het huis van de Kerstman bezoeken, in de shop heel wat Kerstitems kopen, om tenslotte van een natje en een droogje te genieten in de aangrenzende Igloo bar.
Later dit jaar zijn er op het aanpalende Spanjeplein, in samenwerking met de stad, ook nog activiteiten gepland. Dit Kerst-sprookjesdorp is de pas de aanzet, want dit project moet de volgende jaren nog groter worden.
Kom dus de winterse magie en de sfeer van de Kerstdagen beleven!
Meer info:
https://spiritofthenorthexperience.com/brussels/nl/
Patrick Van de Wiele
ALEXANDRIA: PAST FUTURES
Alexander De Grote
“Come and deepen the mystery at Bozar”
Vandaag had in het Brusselse museum Bozar de persvoorstelling plaats van de tentoonstelling ‘Alexandrië: vervlogen toekomsten’. Deze tentoonstelling loopt vanaf morgen tot en met 8 januari 2023. De expo is een internationale collaboratie en loopt in samenwerking met Mucem - het Musée des civilisations de l’Europe et de la Méditerrannée in Marseille, en met het Musée Royale de Mariemont, waar ik vorige week nog was.
Alexandrië, de stad die indertijd gesticht werd door Alexander De Grote, heeft steeds als inspiratiebron gediend en was een kosmopolitische stad. Je kan ze tevens omschrijven als de bakermat van kunst en wetenschap. Denk ook aan de verschillende imposante gebouwen die er destijds stonden, zoals de grote bibliotheek (die in vlammen is opgegaan), het Serapeum en de Vuurtoren, een van de zeven wereldwonderen uit de Oudheid. In 2011 begon in deze stad de opstand tegen het regime, de zogenaamde Arabische lente.
Deze tentoonstelling brengt de geschiedenis van die oude stad tot leven aan de hand van voorwerpen uit de Oudheid, maar tevens door de inbreng van het werk van 17 hedendaagse Arabische kunstenaars. Vier van hen waren hier aanwezig. Deze expo kwam tot stand door de samenwerking met 11 internationale partners. Zoals u al uit mijn verslag van vorige week kon opmaken bezit het Oude Egypte immers een centrale plek in het museum van Mariemont. Een ploeg van 4 curatoren heeft zich daarbij ingezet om deze expo tot leven te brengen. De tentoonstelling toont zo’n 200 voorwerpen, beelden en kunstwerken uit de antieke, middeleeuwse en moderne tijd. Daarnaast zullen tevens concerten, conferenties enz. plaatsvinden. Op deze manier kan u terugblikken op de gloriejaren van deze antieke grootstad waar Grieken, Egyptenaren, Joden en Christenen vreedzaam naast mekaar leefden.
Aansluitend bezochten wij de tentoonstelling onder begeleiding van een gids. Deze biedt een vernieuwend perspectief wars van mythes en stereotypen, waar ze vaak mee wordt geassocieerd. De combinatie van archeologie en moderne kunst is inderdaad eigenzinnig te noemen. Ze valt uiteen in 5 grote thema’s, die dieper ingaan op de stedelijke, politieke en religieuze organisatie van de stad, het dagelijkse leven van de inwoners en de wetenschappelijke en culturele uitstraling van dit belangrijke beschavingscentrum. Denk maar aan de Ptolemaeën, die de nalatenschap van Alexander De grote en die van de Oude Egyptenaren voortgezet hebben. Zo namen ze de oud-Egyptische godheid Osiris en “vergrieksten” die tot Serapis. Zo werden beide culturen verenigd.
Na zijn verblijf hier in Bozar zal de tentoonstelling doorreizen naar het Mucem in Marseille.
Meer info:
Bozar – Paleis voor Schone Kunsten – Ravensteinstraat 23 – 1000 Brussel
Patrick Van de Wiele
EGYPTE – EEUWIGE PASSIE
Sedert mijn puberteit ben ik gefascineerd door de cultuur van het Oude Egypte, en die fascinatie en bijbehorende verzamelzucht is door de jaren heen alleen maar sterker geworden. Mijn huis is dan ook een klein Egyptisch museum. En daarin ben ik blijkbaar niet alleen! Overmorgen, 24 september opent namelijk in het Koninklijk Museum van Mariemont deze expo. Daarin staat Egyptomanie centraal, of hoe de kunst van het eeuwenoude Egypte ons al 2.000 jaar, tot op de dag van vandaag, blijft bezielen en inspireren. Maar hoe komt dat? En waarom opent het museum juist nu die tentoonstelling? Wel, dit jaar is een Egyptisch jaar, en dat om 2 redenen. Ten eerste is het 100 jaar geleden dat het graf van Toetanchamon door Howard Carter werd ontdekt. Dat is nog steeds de grootste archeologische vondst ooit. En ten tweede is het 200 jaar geleden dat Jean-François Champollion de hiëroglyfen ontcijferde, het heilige schrift dat de Oude Egyptenaren ons nalieten. Overal in Europa worden deze gebeurtenissen herdacht en op culturele manier gevierd.
Het Koninklijk Museum van Mariemont huisvest de grootste Egyptische collectie in Wallonië, en de tweede grootste in België. De tentoonstelling Egypte – Eeuwige passie benadert dit gegeven echter op een andere manier. Hierin zal u geen Egyptische antiquiteiten vinden, maar eerder allerlei objecten die ons hier in het Westen inspireerden. Op die manier verkent de expo onze fascinatie voor de hoogstaande beschaving uit het Nijldal, iets wat ik alleen maar kan toejuichen. Dat gebeurt aan de hand van films, muziek, beelden, juwelen, kinderspeelgoed, strips, foto’s, binnenhuisdecoraties en zelfs een videospel. Het museum kon daarvoor rekenen op de medewerking van zo’n 50 ontleners. De expo is bedoeld voor alle leeftijden, en evolueert tevens via bijvoorbeeld ‘De meervoudige levens van de doodskisten’. Want waarschijnlijk heeft ieder van ons iets Egyptisch in huis. Ik in ieder geval heel wat zelfs! Dan kan gaan van juwelen, papyrussen, beeldjes, boeken tot films en muziek.
Het museum heeft zich daarom geassocieerd met de VZW Spray Can Arts uit Luik voor “Street Art”, en met de firma UBISOFT voor de ontwikkeling van het videospel ‘Assassin’s Creed’, dat spelenderwijs jou allerlei zaken over het Oude Egypte kan bijleren.
Bekende figuren uit het Oude Egypte die in ons collectief geheugen gebrand staan zijn o.a. de godin Isis (die via Rome tot ons gekomen is, en eigenlijk met het kind Horus als archetype stond voor de Madonna met Jezus op haar schoot), de godheid Anubis (half mens, half jakhals, die de godheid van het mummificatieproces was) Cleopatra (de laatste farao), Nefertiti (de vrouw van Akhnaton, de ketterse farao), Toetanchamon (de bekendste farao) en Ramses (de grote bouwer).
Want de fascinatie die de Oude Egyptenaren koesterden voor de dood en het hiernamaals blijft ons fascineren. Denk daarbij maar het gerucht dat er een onontdekte kamer zou bestaan in de grote piramide van Cheops!
Na de persvoorstelling in het auditorium kregen we een rondleiding doorheen de expo, met de conservator Arnaud Quertinmont als gids. Daarbij bezochten we o.a. een woonkamer, een speelkamer, een bibliotheek en een tuin. We startten in de Romeinse tijd, om via de Renaissance, tot bij de campagne van Napoleon te komen. Uit die tijd dateert het wereldberoemde boek ‘Description de l’Egypte’, een kolossaal werk, dat door een leger wetenschappers en tekenaars in kaart gebracht werd. En denk daarbij tevens aan de Steen van Rosetta, waardoor Champollion uiteindelijk het sacrale hiërogliefenschrift kon ontcijferen. In de 19de eeuw ontwikkelde het toerisme zich, en reisorganisator Thomas Cook was de eerste die cruises op de Nijl introduceerde. Daardoor barstte een golf van Egyptomanie los, die nog steeds tot in onze tijd voortduurt. Bekende popsterren zoals Rihanna en Beyoncé associëren zich met Cleopatra en Nefertiti. Maar ook de mummie fascineert ons, want vroeger werd die vermalen tot poeder om als geneesmiddel te dienen. De filmindustrie heeft er echter een kwaadaardig wezen van gemaakt. En op de kop van Anubis uit de sciencefiction Tv-reeks ‘Stargate’ was ook te bezichtigen.
Deze expo is nog tot 16/02/2023 te bezoeken. Egyptologen, Egyptofielen, Egyptomanen aarzel dus niet! Daarbij kan u gebruik maken van een audiogids.
Daarnaast zijn er nog gelijkluidende tentoonstellingen:
- De eerder genoemde ‘Meervoudige levens van doodskisten’ van 12/11/2022 tot 9/4/2023 in Mariemont
- Een fototentoonstelling ‘Aan de oevers van de Nijl’ van 21/9/2022 tot 17/10/2022 in W. Hall St. Pieters-Woluwe, en van 9/1/2023 tot 19/2/2023 in CC Haute Sambre in Thuin
- ‘Egypte en Ex-Libris’ een tentoonstelling van 10/9/2022 tot 10/12/2022 in Maison de l’Imprimerie in Thuin
- ‘Alexandrië: vervlogen tijden’ een tentoonstelling van 30/9/2022 tot 8/1/2023 in Bozar, Brussel, en van 8/2/2023 tot 8/5/2023 in Mucem in Marseille
Meer info:
Domein en museum van Mariemont – Chaussée de Mariemont 100 – 7140 Morlanwelz
Patrick Van de Wiele
HARRY POTTER: A FORBIDDEN EXPERIENCE OPENT OP 5 NOVEMBER 2022 IN HET KASTEEL EN DOMEIN GROENENBERG IN SINT-PIETERS-LEEUW
Volg deze herfst het fonkelend spoor doorheen het Verboden Bos en stuit op prachtig uitgelichte tableaus uit de Wizarding World.
BRUSSEL, 8 SEPTEMBER, 2022 - Warner Bros. Themed Entertainment kondigt samen met Thinkwell, Unify en Fever een unieke ervaring aan die Harry Potter-fans van alle leeftijden in vervoering zal brengen. Vanaf 5 november 2022 kunnen magie-minnende kinderen en hun families een lichtgevend pad verkennen dat geïnspireerd is op het Verboden Bos en bezaaid met wezens uit de films Harry Potter en Fantastic Beasts and Where to Find Them.
Harry Potter: A Forbidden Forest Experience verwelkomt je in het kasteel Groenenberg en het omringende domein in Sint-Pieters-Leeuw. Bij het vallen van de avond wordt het domein door honderden fabelachtige lichtjes omgetoverd in een magisch openlucht-parcours, geïnspireerd door de geliefde romans van J.K. Rowling. Plezier verzekerd voor het hele gezin! Wie zich een weg baant door de diepten van het woud en het fonkelend spoor langs de mooiste tableaus uit het Verboden Bos volgt, ontdekt steeds meer verrassingen en ontmoet er magische wezens zoals Hippogriefen, Centauren, Eenhoorns, Delfstoffers en nog veel meer…
Harry Potter: A Forbidden Forest Experience is een prachtig avontuur voor het hele gezin en belooft een onvergetelijke ervaring voor alle fans die de magie van de tovenaarswereld op een geheel nieuwe manier willen ontdekken. Opdat niets het tovenaarsgeluk in de weg zou staan, is er een themadorp voorzien met heerlijk sprookjesachtig eten en drinken en een cadeauwinkel met merchandise van Harry Potter en Fantastic Beasts and Where to Find Them. Dit wordt gegarandeerd een avond om nooit meer te vergeten!
Dit innovatief avontuur werd gecreëerd door Warner Bros. Themed Entertainment in samenwerking met de Thinkwell-groep – wiens interactieve en ervaringsgerichte decors voor themaparken en totaalbelevingen alom bejubeld worden – en haar partners Unify en Fever, de wereldwijde nummer 1 in entertainment-platformen.
Vanaf vandaag is de wachtlijst geopend. Een plekje op de wachtlijst geeft toegang tot exclusieve informatie en informeert over de start van de ticketverkoop. Vanaf 15 september worden de eerste tickets vrijgegeven voor verkoop via de officiële experience-website en de app en website van Fever.
De kostprijs van een kaartje varieert van €23 tot €55 voor volwassenen en €19 tot €40 voor kinderen afhankelijk van datum en tijdstip
Praktische info
Data: van 5 november 2022 tot 5 februari 2023
Adres: Konijnestraat 172, 1602 Sint-Pieters-Leeuw
Betalende parking beschikbaar (€3 per ticket, onder voorbehoud)
Leeftijdsgrens: geen
Duur van het parcours: 60-90 minuten (de tour in het bos duurt ongeveer 45-75 minuten)
Meer info dus:
TUTANKHAMUN – HIS TOMB AND HIS TREASURES
Morgen opent in Tour & Taxis in Brussel de tentoonstelling ‘Toetanchamon: zijn graftombe en zijn schatten’. Ik ging vandaag met de pers alvast een kijkje nemen. De Duitse Egyptoloog Dr. Wolfgang Wettengel leidde ons daarbij rond.
Deze indrukwekkende tentoonstelling bekoort al jaren wereldwijd zowel het grote publiek alsook critici en Egyptofielen (zoals ik). Sinds haar opening in 2008 in Zurich heeft ze al 40 steden aangedaan, waaronder München, Madrid, Boedapest, Dublin, Parijs en Seoel, en wereldwijd zo’n 7,5 miljoen bezoekers aangetrokken! Dit jaar is het immers alweer 100 jaar geleden dat de Bitse archeoloog Howard Carter de grootste ontdekking uit de geschiedenis van de archeologie deed. Daarom sloegen Exhibition Hub, het Duitse Semmel Exhibitions en Fever de handen ineen om u op 3.000 m² zo’n 1.000 uitzonderlijke stukken en reproducties te laten ontdekken.
Inderdaad op 4 november 1922 ontdekte Howard Carter, na 5 vruchteloze jaren van opgravingen in de Vallei der Koningen nabij Luxor, het quasi intacte graf van farao Toetanchamon, beter bekend als “the boy king”. Iedereen kent ondertussen wel de beroemde uitspraak, toen Carters sponsor, Lord Carnarvon, hem vroeg wat hij zag toen hij een kleine opening gemaakt had. Dat was “wonderful things”! De pracht van de gouden schatten straalde immers door de weerkaatsing van het kaarslicht. Zo kunnen we vandaag de dag nog steeds genieten van deze 3.000 jaar oude kunstschatten.
De bezoeker wordt eerst ingeleid via een film over het leven en de ontdekking van Howard Carter, om daarna in 3D, de verschillende kamers in de graftombe van naderbij te bekijken. Een audiogids, die ontwikkeld werd in samenwerking met Egyptologen, laat toe om de achtergronden ervan te weten te komen. Zo kan je de diverse replica’s van de kunstschatten in hun originele opstelling bekijken, naast de aantekeningen van Carter en de zwart/wit foto’s van Harry Burton. Verderop staan alle kunstschatten uit de schrijnen in replica’s uitgestald, zodat je ze van naderbij kan ontdekken en bekijken. Ik citeer er enkele: een gouden strijdwagen, de sarcofaag en de bijbehorende schrijnen, het wereldberoemde dodenmasker, de gouden troon, enz.
Toetanchamon, wiens naam eerst Toetanchaton was, als zoon van de ketter farao Achnaton, besteeg de troon al op 8 jarige leeftijd. Tien jaar later overleed hij echter, en over de precieze oorzaak van zijn dood tast men nog steeds in het donker.
Hoe dan ook, met deze prachtige tentoonstelling, kan je het verleden, en in het bijzonder 1922, herbeleven. Egyptoloog Dr. Zahi Hawass uitte er zich lovend over, en komt zelfs op 24 oktober as. een lezing geven met anekdotes uit zijn eigen ervaringen, naast de actuele stand van zaken over de recentste ontdekkingen.
Indien u van geschiedenis, en in het bijzonder van Egyptologie houdt, dan moet u zeker de uitstap naar Tour & Taxis maken. Ik meen mij te herinneren dat ze er tot in januari 2023 te bezoeken valt. Allen daarheen dus!
Meer info: www.tutankhamunexpo.com.
Patrick Van de Wiele